• Nadia Ross

What Happened to the Seeker 2013 - 2015


“If what Nadia Ross does isn’t theatre, then give me less theatre — and more of this stuff, whatever you want to call it…(Ross) is kind of a Canadian female progressive theatre person version of screenwriter legend Charlie Kaufman or even early days Woody Allen.” Stephen Hunt (Calgary Herald)

A STO Union production, in co-production with Festival TransAmériques (Montreal), The Theatre Centre (Toronto), BIT Teatergarasjen (Bergen, Norway), Brut Koproductionshaus (Vienna, Austria) and in association with the Wakefield Art Collective. What Happened to the Seeker (formerly Intimacy with a Thousand Things) is a the story of a white, privileged female artist born in the middle of the revolutionary 1960s. Her world is propelled by its revolutionary vision and promise of liberation. But her story proves troubling. As she travels the infamous hippie trail in India in reverse she finds her freedom through questionable transactions. The cost of her search has been on the backs of others, yet this inequity doesn’t seem to impact the outcome of the Seeker’s search. What Happened to the Seeker is an exploration into searching, what it costs and what it means to stop. As the public enters the theatre, they are divided into three groups and are brought to one of three locations: a mini cinema where they are offered popcorn and watch a movie made with puppets; an exhibit of objects and texts with a fully functioning bar; or an audio experience with headphones. The groups travel from section to section, and after a brief intermission, return to the main hall for the second half, a travelogue to India on video and a final performance. Fiction and non-fiction blend, as do performance, visual arts, video, textiles, performance… all together they weave a story with narrative threads that go back in time and emerge fully in the present. A full-on experience for a public that wants to wander. What Happened to the Seeker premiered at the Festival TransAmerique in May 2015.   “…Everything shifts when Nadia Ross appears. It takes only a few seconds for us to become captivated by her voice, her undeniable presence.” Lucie Renaud (Revue Jeu)   “…shows us a high level of originality on the level of form. The presentation surprises and succeeds in arousing our curiosity on the path…” Genevieve Germain (Montheatre.qc.ca)   “What Happened to the Seeker takes experimental performance to a new level” Justin Borrow (The Theatre Reader) ** Si l’on peut dire de Nadia Ross qu’elle ne fait pas du théâtre, alors donnez-moi moins de théâtre – et montrez-moi plus de ce qu’elle fait, peu importe le nom que l’on y colle… (Ross) représente pour le théâtre féminin canadien progressif ce que la légende Charlie Kaufman ou même un jeune Woody Allen sont à la rédaction de scénario.» Stephen Hunt (Calgary Herald) STO Union en co-production avec Festival TransAmériques (Montréal), The Theatre Centre (Toronto), BIT Teatergarasjen (Bergen, Norvège), Brut Koproductionshaus (Vienne, Autriche) en association avec le Wakefield Art Collective (Wakefield).   What Happened to the Seeker (Intimacy with a Thousand Things) présente le récit d’une artiste blanche et privilégiée, née dans l’énergie foissonante des années 1960, avec sa perspective révolutionnaire et ses promesses de libération. Son histoire est toutefois teinte. Elle parcourt en sens contraire le fameux «Sentier Hippie» en Inde, où elle acquiert sa liberté au cours de transactions douteuses. Elle devient libre aux frais des autres, ni vu ni connu.  C’est une contradiction qu’elle ne peut pas ignorer. Les spectateurs se rendent au théâtre, où l’on les divise en trois groupes et on les dirige vers une de trois installations: une petite salle où l’on offre du maïs soufflé et où on projette un film réalisé avec des marionettes; une exposition d’objets et de textes avec un bar pleinement garni; ou une expérience audio avec casques d’écoute. Les groupes visitent chacune des trois installations et se regroupent pour la deuxième partie, soit un récit de voyage en Inde avec vidéo, et assistent à une performance finale. La fiction et la non-fiction se mêlent l’un à l’autre, ainsi se produit la performance, les arts visuels, la production vidéo, les textiles… ces formes tissent ensemble un récit aux fils narratifs qui puisent au passé et émergent pleinement dans le présent. «… Tout fait place à Nadia Ross lorsqu’elle apparaît. Il nous faut que quelques secondes pour devenir captivés par sa voix, par sa présence indéniable.» Lucie Renaud (Revue Jeu) Mi-aventure de découverte de médiums artistiques, mi-quête de sens appartenant aux parties de l’histoire du Chercheur, What Happened to the Seeker «… nous démontre un haut niveau d’originalité au niveau de sa forme. La présentation est surprenante et réussit à susciter notre curiosité en cours de route… » Genevieve Germain (Montheatre.qc.ca) «What Happened to the Seeker élève le théâtre expérimental à un nouveau niveau » Justin Borrow (The Theatre Reader) TOURING HISTORY 2015 / CALGARY, CANADA Theatre Junction Grand November 23 - 28, 2015 2015 / TORONTO, CANADA The Theatre Centre October 1 - 3, 2015 2015 / BERLIN, GERMANY Hebbel am Ufer June 18 - 20, 2015 2015 / OTTAWA, CANADA Magnetic North Theatre Festival June 9 - 13, 2015 2015/ MONTREAL, CANADA FTA Festival TransAmerique 2015 International Premiere May 27 - 29, 2015 WORKSHOPS AND DEVELOPMENT Vienna, Austria (Brut Kunstlerhaus / Meteor Festival, Bergen, Norway and ODD, Ottawa, Canada Workshop One and Two under production title "Intimacy with a Thousand Things" CREATIVE TEAM A STO Union production, in co-production with Festival TransAmériques (Montreal), The Theatre Centre (Toronto), BIT Teatergarasjen (Bergen, Norway), Brut Koproductionshaus (Vienna, Austria) and in association with the Wakefield Art Collective. Intimacy with a Thousand Things (workshops titles) by: Nadia Ross In collaboration with: George Acheson, Sarah Conn AND Technical Director: Rob Scott Performers: Nadia Ross, George Acheson and Sarah Conn Light Design: Steve Lucas (also collaborator on two cool exhibit pieces…) Set Design:  Barry Padolsky made in house at STO Union   MEDIAMOONEY Review MEDIALA FORESTA Nadia Ross MEDIAHERALD Theatre maker Nadia Ross goes on quest for the rules of engagement MEDIAJ.MAGPIES Calgary Pre-Show MEDIALYNN SLOTKIN An appreciation MEDIAAPT 613 REVIEW Review MEDIACBC RADIO ONE All in a Day

0 views
Subscribe to Our newsletter

© 2020 STO UNION